Jackson Randy Rhoads mallisen kitaran kaulan vaiheita
Kaula on suomalaista vaahteraa. En tarkalleen tiedä mitä eroja siinä on esim. jenkki vaahteriin verrattuna, mutta hieman keveämpää se tuntui olevan, kun puita vertailtiin muihin. Nämä puut oli kaadettu n.15v ennen työstön aloitusta ja verstaallakin ne kerkesi olla hyvän tovin. Vaahteran pinta on ottanut vähän väriä, mutta tuota harmaata oli vain pinnassa. Samasta puusta tein kaulan stratoon ja se on toiminut hyvin. Kaularautaan ei stratossa ole tarvinnut paljoakaan koskea asennuksen jälkeen ja kaula on pysynyt hyvänä kohta vuoden.
|
Vaahteran halkaisua japanilaisella vetosahalla |
|
Lapaa varten |
|
Alkuun oli lankku, joka vannesahalla kolmeen osaan |
|
Kolme kaula-aihiota |
|
Aika suoraan? Kolme kahden tuuman paksuista kaula-aihiota |
Lankku oli 2 tuumaa paksu ja puun syyt menivät siten, että aihioita tuli lopulta kaksi, jossa sahaus oli säteen suuntaista ja yksi tangentin suuntaan. Siltä väliltä olevat menivät lastuiksi.
|
Käsihöylällä ylimääräiset pois |
Tässä kun muistelen, niin voi hyvin olla, että yksikään nuista kolmesta aihiosta ei tullut tähän RR:ään, mutta samanlaista lankkua se silti oli ja samasta puusta.
|
Kaulan ja lavan scarf joint |
|
Kulman tekoa höylällä |
|
Lapaan vastaava kulma |
|
Lastua. Molemmat pinnat viimeistelin hiomalla tasaista pintaa vasten ja tarkastelemalla tilannetta. |
|
Tekeillä olevat kaulat. Vasen kaula meni stratoon. Keskimmäinen oleentuu ja oikea on tuleva RR:n kaula. |
|
Kaulan scarf joint. Osat mallataan sopivaan kohtaa ja pöytään stopparit ja lopulta liimaa ja puristukseen. Stopparit estävät osien liukumisen. |
|
Ensin oli leipälapio |
|
Vannesahalla ylimääräiset pois ja siitä tuli maila |
|
Tuleva tilukaula |
|
Kaulassa oli hieman ropelia, Joten hion sitä pöytälevyä vasten, jotta sain siihen suoran pinnan. |
|
Kaularaudan jyrsinjigissä kaula kiinni ja jyrsinnän jälkeen rautaa voi sovittaa. |
|
Kaula muotoonsa sapluunan avulla. Sapluunan lavan päässä on malli kaulaliitosta varten. |
|
"Alajyrsin" loistaa hyödyyllisyyttään. Huomaa ammattimainen purunpoisto. |
|
Kaulan muoto jyrsitty. |
Wengeviilu
Kaula otelautoineen tuntui todella ohuelta. Ehkä siksi että otelauta itsessään oli hieman liian ohut. Siksi lisäsin kaulaan 0,7mm wengeviilun, vaikka tiedä sitten paljonko tuolla on vaikutusta valmiissa soittimessa, mutta tuohan se väriäkin vaaleaan kaulaan. Kaulasta tulee aika ohut tavoite 21mm ensimmäiseltä nauhalta, muttei sen vielä tässä vaiheessa tarvi olla sitä.
|
Teippi suojaa kaularautaa liimalta. |
|
Liimaa |
|
Teippi pois |
|
Puristuksiin |
|
Liimaa tuli viilun läpi |
|
Ylimääräiset viilut pois "alajyrsimellä" |
|
Ehkä se hieman tuntuu kädessä paksummalta. |
Kaulan rungon puoleinen pääty sai jossain vaiheessa oikean muotonsa ensin jyrsinsapluunaa käyttäen ja sitten lopulta äärimmäisen tarkkaan tehty suora sahaus, joka on joka suunnasta oikeassa kulmassa runkoon nähden. Rungon ja kaulan väliin ei saa jäädä minkäänlaista rakoa.
|
Ohjurin asettamista paikoilleen |
|
Tässä kuvassa on jyrsimellä tasattu tuo pinta ja pieni kämmi. |
|
Tein kämmiin korjauksen |
|
Liimalla kiinni |
|
Kaulan päädystä palanen pois, jotta mikki mahtuu poteroon. |
|
Kaulan ja rungon tuleva liitos. Jyrsimelle vielä töitä. |
Lapa
Lavassa paistaa hieman tuota sydänpuussa ollutta värivikaa, joten päätin laittaa lapaan pihlaja viilun.
|
Lapasapluuna vanerista |
|
Mittailua ja sovittelua |
|
Lehtisahalla ylimääräiset pois |
|
Mallaus |
|
Lavan pinnan suoristus. Wengeviilu oli kohollaan ja se piti saada lavan tasalle. |
|
Lapaviilun liimaus |
|
Puristusta |
Otelauta
Otelaudaksi sain hyvän loimukoivupaneelin, jonka vannesahalla sahasin kolmeksi aihioksi, jos vaikka joskus innostuis tekemään toisenkin loimukoivu otelaudan.
|
Loimukoivu otelauta-aihioita. Koulun vannesahalla lauta kolmeen osaan |
|
Loimua |
|
Sahasin lehtisahalla ylimääräiset pois |
|
"Alajyrsimellä" otelauta muotoonsa |
|
Mallaus |
Katkaisen tähän ja jatkuu osiossa
RR kitara osa 3 (otelauta).
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti